Building connections between Soviet, European, and African communists, 1920s to 1960s

• Data: dal 09 marzo 2022 alle 15:30 al 10 marzo 2022 alle 14:00

• Luogo: Aule Fumagalli, Specola DiSCi Piazza San Giovanni in Monte 2 Bologna

Mercoledi 9 marzo 15.30 – Aula Fumagalli

Ore 15.30  – Brigitte Studer (University of Bern) key-note speech, Itinerant Comintern Operatives. Working for Global Revolution

16.15 Prima sessione – Chair Silvio Pons (Scuola Normale Superiore di Pisa)

Arlena Buelli (Università di Bologna), “To translate the ideas of the social revolution into the Bantu idiom”: the Communist Party of South Africa and the problem of multilingual propaganda (1915-38)

Paolo Capuzzo (Università di Bologna), How to address non-European peoples: on the human classification of the early Comintern

Anna Shapovalova (Università di Bologna), "My place is no longer in the kitchen but on the political platform". Gender and the communist agenda in the Union of South Africa (1920s-1930s)

Discussant: Andrea Brazzoduro (Università di Torino) e Karin Pallaver (Università di Bologna)

Giovedi  10 marzo  9.30 – Aula Specola

9.30 Seconda sessione - Chair Giovanni Gozzini (Università di Pisa)

Alessio Gagliardi (Università di Bologna), Antifascismo, lotta anticoloniale e comunismo internazionale. Il caso del Partito comunista portoghese

10.15 Giulio Fugazzotto (Università di Urbino) 'Un «partito nuovo» post-coloniale? I comunisti italiani nel Corno d'Africa'.

11.15 Dora Tot (Università di Bologna) Yugoslav – Algerian technical cooperation: A view from the ground (1960s to 1970s)

12.00 Marica Tolomelli (Università di Bologna) Solidarietà internazionale, solidarietà anti-imperialista: voci, attori e discorsi della sinistra tedesca di fronte alla decolonizzazione africana tra gli anni Cinquanta e Sessanta

Discussant: Sara Lorenzini (Università di Trento) e Massimiliano Trentin (Università di Bologna)